آشنایی با ۵G NR

کلمه ( ۵G New Radio (NR نامی‌ست که موسسه ۳GPP برای یک رابط هوایی جدید ۵G برگزیده است. موسسه ۳GPP که در اصل برای استانداردسازی تکنولوژی‌های ۳G تاسیس گردیده بود، وظیفه تعریف استانداردهای ۴G را نیز به عهده گرفته و اکنون در حال تعریف استاندارد جهانی ۵G است. در اوایل سال ۲۰۱۶ این موسسه کار طراحی و تعریف یک استاندارد بی‌سیم مبتنی بر استاندارد کدگذاری OFDM را آغاز نمود. استانداردی به نام ۵G NR که پایه‌گذار نسل آینده شبکه‌های همراه خواهد بود. این استاندارد بر مبنای اهداف و ایده‌آل‌های در نظر گرفته شده برای نسل پنجم شبکه‌های همراه در حال تعریف است. به گونه‌ای که امکان اتصال یکپارچه هر دستگاه هوشمندی را از گوشی‌ها گرفته تا اتوموبیل‌ها، عینک‌ها، ساعت‌ها، و انواع تجهیزات مبتنی بر اینترنت اشیا را با بهره‌گیری از طیف بسیار گسترده‌ای از فرکانس‌های رادیویی فراهم آورد. ۵G NR به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند روی آرایه وسیعی از باندهای فرکانسی، از باندهای پایین با فرکانس کمتر از ۱ گیگاهرتز و باندهای میانی با فرکانس‌هایی از ۱ تا ۶ گیگاهرتز، تا باندهای فرکانسی بالا موسوم به mmWave به انتقال داده‌ها بپردازد. افزون بر این، استاندارد ۵G NR قادر به استفاده از هر سه نوع طیف‌ فرکانس‌های رادیویی خواهد بود، از طیف مجوزدار (licensed spectrum) گرفته تا طیف بدون مجوز و طیف اشتراکی.

خصوصیات و ویژگی‌های ۵G

۵G نام نسل جدید شبکه‌های تلفن همراه است با مزایای مختلفی نسبت به شبکه‌های ۴G از جمله سرعت و ظرفیت انتقال بالاتر و تاخیر سیگنال پایین‌تر. تکنولوژی‌های نسل پنجم هنوز در مرحله تحقیق، تعریف و توسعه قرار داشته و هیچ استاندارد مشخصی برای پیاده‌سازی آن‌ها وجود ندارد. با این حال اتحادی متشکل از مهم‌ترین اپراتورهای همراه، تولیدکنندگان و موسسات تحقیقاتی فعال در زمینه ارتباطات همراه که تحت نام “اتحاد شبکه‌های همراه نسل آینده” شناخته می‌شود، حداقل نیازمندی‌ها و مشخصه‌هایی که یک استاندارد ۵G می‌بایست برآورده نماید را به صورت زیر تعریف می‌کند:
• نرخ انتقال داده‌ای معادل ده‌ها مگابیت بر ثانیه برای ده‌ها هزار کاربر.
• نرخ انتقال داده ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه برای مناطق شهری
• تامین سرعت انتقال داده ۱ گیگابیت بر ثانیه برای کاربران متعددی که در یک طبقه مشغول کار هستند.
• تامین چند صد هزار اتصال هم‌زمان برای شبکه‌های عظیم حسگر بی‌سیم (WSN)
• بهره‌وری به مراتب بهتر از پهنای باند موجود و یا به عبارت دیگر ظرفیت انتقال داده بسیار بالاتر در پهنای باندی مشخص، نسبت به شبکه‌های ۴G
• محدوده پوشش گسترده‌تر نسبت به شبکه‌های ۴G
• سیگنال‌دهی کارامدتر نسبت به ۴G
• تاخیر پاسخ‌دهی به مراتب کم‌تر نسبت به ۴G

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *